Pūt vējiņi! – recenzija.

“Pūt vējiņi!” Liepājas teātrī noteikti ir viena no visveiksmīgākajām un mīlētākajām izrādēm pēdējo desmit gadu laikā. Tā pārsteidz ne tikai ar Dž.Dž.Džilindžera lielisko režiju, bet arī ar Kārļa Lāča skaisto mūziku, kas skatītāju pavada arī vairākas dienas pēc muzikālās izrādes noskatīšanās.

Piecas. Piecas reizes, ir redzēta šī brīnišķīgā izrāde. Šķiet, ka šī ir izrāde, kas piesaista dažāda laika gājuma skatītājus. Citiem tā ir iespēja redzēt šo Raiņa darbu jaunā izpildījumā, bet citiem iepazīt pirmo reizi. Daļa Latvijas jauniešu nav pazīstami ar šo slaveno Raiņa darbu, tāpēc teātru izrādes ir labs veids, ka iepazīstināt jauno paaudzi ar mūsu valsts cienītākajiem literatūras darbiem.

Kārtējo reizi ir apvienojusies Latvijas teātru zelta komanda – Dž.Dž.Džilindžers, Jānis Elsbergs, Evita Mamaja, Mārtiņš Vilkārsis, Ilze Vītoliņa un Kārlis Lācis.

Režisors ir cienījis leģendārā autora darbu, īpaši nemainot stāsta sižetisko līniju, taču Mārtiņa Vilkārša scenogrāfija un Ingas Krasovskas enerģiskās dejas, Kārļa Lāča mūzikas pavadība, piešķir tai jaunu formu.

Īpašs uzsvars būtu jāliek uz Lāča izcilo sniegumu. Savienojot viņa nenoliedzamo talantu un latviešu tautasdziesmu emocionalitāti, radies kaut kas nenovērtējams. Brīžos skatītājus acīs sariešas asaras, jūtot līdzi Gatiņa (Kaspars Kārkliņš) un Baibiņas (Everita Pjata/Aija Andrejeva) dziedātajai “Divdūjiņas”, taču nākamajā brīdī gribas dejot līdzi ciema puišiem un meitām, kas ar alus kausiem ir laidušies jestrā dejā. Mūzika sevī ietver maigas latviešu tautasdziesmu skaņas, kā arī dažādus ritmiskus  gabalus, kas varētu būt aizlienēti no Krievu un Slāvu kultūras. Runājot par Kārli Lāci, šķiet, ka mūziķis ir ielicis visu savu dvēseli izrādes fināla dziesmā, kas vēl ilgi neatlaiž un liek izjust visas iespējamās emocijas. Šķiet, ka viņš ir atradis īstās notis, kuras spēlējas ar skatītāja dzirdes maņu.

Izrādes pirmais cēliens ir manāmi  košāks un atraktīvāks par otru cēlienu. Kustību māksliniece Inga Krasovska ir radījusi iespaidīgus masu skatus, kas ar savu vienoto horeogrāfiju iekustina visu zāli. Lielie meitu un puišu bari griežas vienotā deju solī, radot kaisles un iekāres neprāta sajūtu. Ar deju palīdzību skatītājam tiek parādīts tas, kā šīs divas grupas meklē savas otrās pusītes. No straujas un enerģētiskas, cēliena galvenā deja pāriet mierīgākos ritmos, tā parādot, ka šo cilvēku starpā ir radies kontakts un kopēja harmonija.

Izrādes kopskatu un formu veido talantīgā scenogrāfa Mārtiņa Vilkārša ideja par šo Raiņa darbu, kā arī kostīmu mākslinieces Ilzes Vītoliņas lina un ādas tērpi. Tāpat kā mūzika, arī skatuve un tērpi ir balstīti uz Latvijas etnogrāfiskajiem faktiem, taču tie ir modernizēti līdz tādam līmenim, lai tas nenovērstu uzmanību no izrādes Latviskā gara. Liepājas teātris ir ļoti grezns, bet brīdī, kad uz skatuves notiek darbība, zeltītās sienas un kristāla lustras pazūd no apkārtnes. Minimālā un gaišā skatuve rada brīvības un dabas sajūtu. Koka detaļas ir ļoti pārdomātas un tiek daudzfunkcionāli izmantotas. Skatuves centrā ir novietoti kustīgi koka galdi, kuri ar pašu aktieru palīdzību pārtop gan par dzirnām, gan par gultām. Ļoti iespaidīgs ir arī koka rats, kas novietots skatuves dziļākajā vietā, simbolizē to, ko skatītājs tajā brīdī vēlās redzēt – likteņdzirnas, debesis ar zvaigznēm….

Aktieru izpildījums šajā izrādē ir lielisks. Tieši tāpēc tā jau piekto sezonu ir redzama Liepājas teātrī. 2011.gadā, kad “Pūt vējiņi!” piedzīvoja pirmizrādi, liela daļa no aktieru trupas teātrī vadīja tikai pāris pirmās sezonas. Šī bija viena no lielajām iespējām parādīt savas spējas plašākai sabiedrībai un to arī jaunie aktieri izdarīja.

Baibiņas lomu izrādē dala divas jaunas un talantīgas sievietes, teātra štata aktrise Everita Pjata un dziedātāja Aija Andrejeva. Pēc skaita trīs no piecām izrādēm ir redzētas ar Everitu Pjatu galvenajā lomā, taču jāatzīst, ka Aijas Andrejevas spēcīgais vokāls tēlam dod jaunu spēku. Protams, ka aktierspēlē dominē tieši Everita, jo viņa noteikti ir viena no spilgtākajām Liepājas teātra aktrisēm, taču nedrīkst teikt, ka Aijas Andrejevas tēlojums būtu vājāks. Vienkārši šīs divas sievietes ir dažādas personības  un Baibiņas tēlam sniedz atšķirīgas dimensijas.

Līdz sirds dziļumiem aizkustina Kaspara Kārkliņa atveidotais Gatiņš, kuram ir jāsadzīvo ar neatbildētu mīlestību un apkārtējo cilvēku apsmiekliem. Kārkliņš savas karjeras laikā ir pierādījis sevi vairākās izrādēs, bet šī ir loma, kas viņu pavadīs līdz karjeras beigām.

Divas spilgtas izrādes zvaigznes ir Signes Dancītes (bij.Ruicēnas) Anda un Agneses Jēkabsones Zane. Ugunīgas un temperamentīgas meitenes, kas ir gatavas uz visu, lai iegūtu sev kāroto. Agnese Jēkabsone, kas jau ir ieguvusi Spēlmaņu nakts balvu un pierādījusi sevi kā izcilu aktrisi, ļoti veiksmīgi ir strādājusi ar Zanes tēlu, kā rezultātā tas ir kļuvis gaišāks un cilvēcīgāks. Arī Signe Dancīte ir lieliski piemērota Andas tēlam, jo starp viņas un Egona Dombrovska atveidoto Didzi ir jūtama neparakstāma jūtu ķīmija.

Tēls pie kura, no režijas skatu punkta, varēja piestrādāt mazliet vairāk noteikti ir Uldis, kuru attēloja Liepājā mīlētais aktieris Edgars Pujāts. Noskatoties vairākas izrādes, radās iespaids, ka režisors šī tēla izstrādei nav pievērtis pietiekami daudz laika, taču tas ir sīkums, jo Edgara Pujāta talants, šarms un vokāls, tam visam stāv pāri. Varbūt Uldim bija vairāk jāiestājas par Baibiņu, nevis jāstāv un jānoskatās uz visu no malas, bet tā ir tikai personiska piezīme.

Visi trupas pārstāvji, kas piedalās izrādē ir ļoti augstā aktiermeistarības līmenī un pārsteidz ar vokālajām un kustību spējām. Džilindžers noteikti var lepoties ar savu ieguldījumu šajā teātrī, jo katrā sezonā var baudīt kādu jaunu režisora izrādi, taču “Pūt vējiņi!” noteikti ir viens no viņa karjeras spilgtākajiem mirkļiem.

Šī ir izrāde, ka katru skatītāju uzrunās savādāk, jo tajā ir svarīga cilvēku personiskā pieredze un skatījums un apkārtējo pasauli. Rainis latviešu tautai deva šedevru, kas laiku gaitā ir kļuvis par mūsu valsts fenomentu.

“Pūt vējiņi!” noteikti ir jāredz un cerams, ka izrādei būs vēl ilgs mūžs arī pēc tam, kad teātrī atgriezīsies košās un jestrās meičas – Zane (Agnese Jēkabsone) un Anda (Signe Dancīte).

 

pv_7

Foto: Ziedonis Safronovs

Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s